Trafikministeren besøgte Skives Borgmester.

’Ekstremt interessant’ og ’unikt’ var nogle af de ord, den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht satte på sit indtryk af Skiveegnen efter formiddagens møde med borgmester Peder Christian Kirkegaard og Andreas Steenberg, der er transportordfører for De Radikale. Det var især GreenLab Skive og kommunens årelange satsning på grøn omstilling, der fangede ministerens opmærksomhed på mødet.

– Det er ekstremt interessant at høre om GreenLab Skive. Her bliver der skabt grøn omstilling for både Danmark og hele verden. Det er helt unikt, det der sker her på egnen. Og det gør indtryk på en grøn transportminister i en regering, der har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udslippet med 70% inden 2030.

Sådan beskrev transportminister Benny Engelbrecht (S) sit indtryk fra formid-dagens møde med borgmester Peder Christian Kirkegaard og De Radikales transportordfører Andreas Steenberg på borgmesterkontoret. Mødet var blevet til på Steenbergs initiativ og var et led i arbejdet for at skabe politisk flertal for udvidelsen af rute 26/34. Det er en sag, som har høj prioritet hos både borgmesteren og den lokalt valgte ordfører.

Forudsætningen for et levende erhvervsliv
– Det er jo helt afgørende for vores virksomheder og vores muligheder for at udvikle vores egn, at vi har en infrastruktur, der følger med de reelle behov. Den er forudsætningen for et levende erhvervsliv og muligheden for at skabe vækst – ikke mindst i forhold til GreenLab Skive, sagde borgmesteren og henviste til den grønne erhvervspark, hvor for eksempel den tyske kemi-gigant BASF tidligere på ugen skød 150 millioner i GreenLab-virksomheden Quant-afuel Skive.

– Vi har tiltrukket internationale virksomheder, og vej-udvidelsen handler også om muligheden for at tiltrække arbejdskraft, tilføjede Andreas Steenberg.

Men selv om det egentlig var udvidelsen af rute 26/34, der var på dagsordenen, havde borgmesteren valgt at indlede mødet med at fortælle ministeren om de GreenLab Skive og kommunens satsninger på den grønne omstilling. Det kvitterede ministeren for:

– De fleste borgmestre har nogle ønsker om at få tilført flere investeringer. Men her arbejdes der også med konkrete, grønne løsninger, der kan komme alle til gavn. For eksempel udvikles der her i området nye, alternative brændstoffer. Så jeg ser mange gode argumenter for at investere her. Derfor er det også vigtigt for mig at komme ud i virkeligheden og som i dag her til Skive for at se, hvordan udfordringerne opleves. Det bidrager til, at beslutningerne bliver truffet på et mere oplyst grundlag, sagde han.

Det, der skaber de grønne skove
Men han kunne ikke love ’guld og grønne skove’ lige i dag, idet han går efter at skabe et bredt politisk forlig på trafikområdet.

– Det har jeg stor respekt for – men vi har jo det, der indirekte skaber de grønne skove, nemlig de gode løsninger på nogle af vores store udfordringer, svarede borgmesteren med et glimt i øjet.

– Og mødet her i dag er jo en del af vores politiske arbejde for at bane vej for udvidelsen af rute 26/34, sagde han og henviste til ’Komiteen for udbygning af rute 26/34’ i samarbejde med Morsø, Thisted og Herning kommuner, Region Midtjylland, Region Nordjylland og repræsentanter fra erhvervsråd og det lokale erhvervsliv i kommunerne.

Det er også en sag, Andreas Steenberg fortsat vil kæmpe for.
– Et projekt som GreenLab Skive har et kæmpepotentiale, som rækker langt ind i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at Folketinget har et ordentligt grundlag at træffe beslutningerne på, når vi næste år tager fat på forhandlingerne om det kommende trafikforlig.

Med chauffør på tur
Derefter gik ministerens besøg på Skiveegnen videre til en lokal virksomhed, der transporterer varer i store lastbiler. Steenberg havde arrangeret, at de begge kunne komme med en chauffør på tur, så transportministeren selv kunne få muligheden for at opleve, hvordan det er at køre i en lastbil på små veje omkring Skive.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *